Ένα ενδιαφέρον κείμενο της Π.Π.Σ.Π για την τέχνη και μια καλή αρχή για μια συζήτηση που έχει ανοίξει και δεν πρόκειται να κλείσει...
Για την πολιτιστική επιτροπή Π.Π.Σ.Π. Αθήνας
(περιοδικό Σάλπισμα τ.6 Νοέμβρης-Δεκέμβρης 1980)
Υπάρχουν πολλά πράγματα γύρω μας που μπορούν να
δημιουργήσουν ένα αξιόλογο δραστήριο ερεθισμό. Που μπορούν να σε σπρώξουν από
μια κατάσταση σε μιαν άλλη χρησιμοποιώντας – είτε το ξέρεις είτε όχι – τις ίδιες
τις δικές σου δυνάμεις, Ένα από αυτά είναι η τέχνη μ’όλες της τις μορφές και τις
εκφράσεις.
Κάπως έτσι αρχίσαμε να «χορεύουμε σ’ αυτό το πανηγύρι» είτε
σαν αποτέλεσμα μιας εσωτερικής ανάγκης ή παρόρμησις, είτε σαν ώριμο συμπέρασμα
σκέψης, Δεν έχει πάντως σημασία. Εκείνο
που για μας έχει σημασία είναι πως η τέχνη σήμερα χρειάζεται βοήθεια . Και μεις θέλουμε να αποκαλύψουμε το καλλιτεχνικό
και αισθητηριακό δυναμικό που βρίσκεται κρυμμένο , ποιος ξέρει σε ποια
σκοτάδια, από τη μια, και από την άλλη να αποκαλύψουμε το ρόλο και τη
λειτουργία του ήδη εκφρασμένου δυναμικού της τέχνης. Κοντολογίς να δουλέψουμε
πάνω στα προβλήματα που γεννιούνται από τη ύπαρξη και τη λειτουργία της τέχνης
στον κοινωνικό χώρο.
Είπαμε λοιπόν να μπλεχτούμε με τα καλλιτεχνικά και τα
πολιτιστικά, να συζητήσουμε για τα προβλήματα της αισθητικής, να προβάλλουμε
νέα πράγματα, να προβληματιστούμε πάνω στα παλιά. Να συζητήσουμε μεταξύ μας και με όλους κάθε πρόβλημα και να
προχωρήσουμε.
«Τα προβλήματα της αισθητικής είναι κατ΄ αρχήν πολιτικά
προβλήματα» έγραψε ο Φίσερ και δεν είχα άδικο . Γιατί να που είδαμε μέχρι
σήμερα την τέχνη να προσανατολίζει και να αποπροσανατολίζει, να εξυψώνει τον
άνθρωπο και να τον χώνει στο βούρκο, ανάλογα με τον τρόπο που κάθε φορά την
χρησιμοποιούν. Ο τόπος μας είναι καλά σπαρμένος από τέτοια παραδείγματα. Και
στην παλιότερη και στην τωρινή του ιστορία η πολιτιστική δράση και η
καλλιτεχνική δημιουργία πήγαιναν πλάι-πλάι
με κάθε πορεία του λαού μας προς τα μπρος ή προς τα πίσω.
Από την άλλη πλευρά, όσο αφορά εμάς δεν είμαστε παρά μια
ομάδα φοιτητών που θέλει να προσπαθήσει να προσδιορίσει-με τον προβληματισμό,
την συζήτηση αλλά και με την πράξη-μερικά τουλάχιστον από τα προβλήματα της τέχνης
και της πολιτιστικής δραστηριότητας. Το ζήτημα όμως εκτείνεται ακόμα πιο πέρα.
Σήμερα που μια σειρά-αν όχι όλες-από τις αξίες και αρχές συζητιούνται και
αναθεωρούνται, αυτό έχει να γίνει και για την τέχνη. Ποιος μπορεί να μιλήσει
σήμερα με σιγουριά για τον σοσιαλιστικό
ρεαλισμό-την τεχνοτροπία της εργατικής τάξης και της σοσιαλιστικής
επανάστασης-και την ομορφιά του.Και όχι μόνο αυτό. Το κίνημα, το αριστερό, το
κομμουνιστικό, αδιαφόρησε για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα αφήνοντας την αστική
κουλτούρα να κυριαρχήσει στο χώρο αυτό. Αργότερα προσπάθησε να καθορίσει το
κοινωνικό γούστο ανάλογα με τις ιδιαίτερες κομματικές επιδιώξεις (π.χ.
πλασάρισμα δίσκων του Θεοδωράκη από την Ν. Λαμπράκη, εξύψωση του Ανδριόπουλου
από το ΠΑΣΟΚ). Το δικό μας κίνημα στάθηκε έξω από όλα αυτά, χωρίς όμως να
προχωρήσει στον εκβιασμό του κοινωνικού γούστου (δεν το μπορούσε άλλωστε), άλλα
και χωρίς να ασχοληθεί με τούτο τον τομέα του εποικοδομήματος . Με λίγα λόγια
το κίνημα το δικό μας και τα πολιτιστικά προβλήματα αποτελούσαν δυο δρόμους που,
ούτε ήταν παράλληλοι, αλλά ούτε και συναντιόντουσαν πουθενά. Η δική μας η
προσπάθεια έτσι μπορεί κανείς να πει πώς συγκεντρώνεται στο να φέρουμε αυτούς τους
δυο δρόμους όσο πιο κοντά γίνεται.
Δεν πιστεύουμε βέβαια πως κάνουμε κάτι πρωτότυπο ή πρωτοπόρο.
Η προσπάθεια να βγει στην επιφάνεια το προοδευτικό και το αντιδραστικό, να
καταδειχθούν και να κατανοηθούν και τα δυο στο επίπεδο της τέχνης, έχει ήδη
αρχίσει. Κι άλλοι πριν από εμάς πίστεψαν στην αναγκαιότητα της τέχνης και
προσπαθούν γι’ αυτήν. Εμείς πιστεύουμε πως θα υπάρξουν και άλλοι που θα
ακολουθήσουν. Και είναι καλό κάθε προσπάθεια να συζητιέται και να συσσωρεύεται
σαν πείρα αρνητική ή θετική.
Εμείς από την πλευρά μας ζητάμε κάθε βοήθεια και από αυτούς που
έχουν συσσωρεύσει πείρα μέσα τους και γνώση, και από αυτούς που έχουν κάτι
απλώς να προσθέσουν. Έτσι κι αλλιώς τίποτα απ’ ότι λέγεται και ότι γίνεται δεν
πάει χαμένο.
Η πολιτιστική ομάδα(1980)
Σήμερα με την σειρά μας θα συνεχίσουμε την συζήτηση και την πολιτιστική δραστηριότητα μέσα από το 14ο camping των Αγωνιστικών Κινήσεων και της Μαθητικής Αντίστασης...
Υπεραστικοί:
Παίζουμε
μουσική και τραγουδάμε, μάλλον, για να επικοινωνήσουμε, για να
εκφραστούμε και να εκφράσουμε, για να προσπαθήσουμε «να σμίξουμε» – όπως
γράφει ο ποιητής – το λαό και να ενωθούμε μαζί του, για να πάρουμε θέση
σχετικά με όσα συμβαίνουν γύρω μας και μας αφορούν. (συνέντευξη στο Γκράνμα)
τσεκαρέ τους:
yperastikoi.blogspot.gr
Τοξικά Απόβλητα:
"λαϊκό" punk rock από Φιλαδέλφεια
Σκοπός των στίχων είναι να προκαλέσουν τον ακροατή , να του θέσουν ερωτήσεις που ο ίδιος ίσως έχει πάψει να σκέφτεται και έχουν μείνει χωρίς απάντηση. Η απάντηση που δίνεται μέσα από τους στίχους είναι : όχι πια αδράνεια "Ηρθε η Ώρα" για συλλογική δράση και αγώνα.(συνέντευξη στο rockap.gr)
τσέκαρέ τους:
http://www.toxica-apovlita.gr/
Θέλουμε
να φτάσει η μουσική μας στα αφτιά όσων περισσότερων μπορεί. Όχι για να
“πουλήσουμε” (εξ” άλλου μπορεί όποιος θέλει να κατεβάσει χωρίς αντίτιμο
τα κομμάτια όλων των δίσκων από την σελίδα μας στο διαδίκτυο), αλλά για
να αποκτήσει μεγαλύτερο νόημα ο λεγόμενος “διάλογος του καλλιτέχνη με το
κοινό”. Δεν είμαστε σε καμία γυάλα ούτε σε βάθρο, μακριά από τον
υπόλοιπο κόσμο, είμαστε μέρος της κοινωνίας για την οποία τραγουδάμε. Θα
συνεχίσουμε να γράφουμε και να παίζουμε τραγούδια για όσο αισθανόμαστε
ότι υπάρχει η ανάγκη να γίνει αυτό. - See more at:
http://www.rockap.gr/%CF%83%CF%85%CE%BD%CE%AD%CE%BD%CF%84%CE%B5%CF%85%CE%BE%CE%B7-%CF%84%CE%BF%CE%BE%CE%B9%CE%BA%CE%AC-%CE%B1%CF%80%CF%8C%CE%B2%CE%BB%CE%B7%CF%84%CE%B1/#sthash.qB1a641Q.dpuf
Δεν
είμαστε σε καμία γυάλα ούτε σε βάθρο, μακριά από τον υπόλοιπο κόσμο,
είμαστε μέρος της κοινωνίας για την οποία τραγουδάμε. Θα συνεχίσουμε να
γράφουμε και να παίζουμε τραγούδια για όσο αισθανόμαστε ότι υπάρχει η
ανάγκη να γίνει αυτό. - See more at:
http://www.rockap.gr/%CF%83%CF%85%CE%BD%CE%AD%CE%BD%CF%84%CE%B5%CF%85%CE%BE%CE%B7-%CF%84%CE%BF%CE%BE%CE%B9%CE%BA%CE%AC-%CE%B1%CF%80%CF%8C%CE%B2%CE%BB%CE%B7%CF%84%CE%B1/#sthash.YYuVA6bw.dpuf
Δεν
είμαστε σε καμία γυάλα ούτε σε βάθρο, μακριά από τον υπόλοιπο κόσμο,
είμαστε μέρος της κοινωνίας για την οποία τραγουδάμε. Θα συνεχίσουμε να
γράφουμε και να παίζουμε τραγούδια για όσο αισθανόμαστε ότι υπάρχει η
ανάγκη να γίνει αυτό. - See more at:
http://www.rockap.gr/%CF%83%CF%85%CE%BD%CE%AD%CE%BD%CF%84%CE%B5%CF%85%CE%BE%CE%B7-%CF%84%CE%BF%CE%BE%CE%B9%CE%BA%CE%AC-%CE%B1%CF%80%CF%8C%CE%B2%CE%BB%CE%B7%CF%84%CE%B1/#sthash.YYuVA6bw.dpuf
Pablo Hasel:
πολιτικό (όχι πολιτικοποιημένο) rap από Καταλονία
Πρώτη φορά στο "Δρόμο''
http://olaeinedromos.blogspot.gr/2013/04/pablo-hasel-pablo-hasel.html
Η ΔΙΚΤΑΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΗΛΙΘΙΟΤΗΤΑΣ
Θέλουν μονάχα οι "έχοντες" να έχουν πρόσβαση στην κουλτούρα
γιατί ένας λαός σε άγνοια δεν μπορεί να είναι ελεύθερος ούτε να αμυνθεί επαρκώς.
Εάν κάποια μέρα η ανθρωπότητα εξελιχθεί, θα θυμάται αυτή την εποχή
σαν εκείνη της απόλυτης ηλιθιότητας.
Εάν έβλεπε απ' έξω φαντάζομαι σε δεξιώσεις σε μουσεία θα φλίπαρε
με την βλακεία που κυριάρχησε εκείνες τις ημέρες.
Καριόλα δικτατορία της ηλιθιότητας!........τσέκαρε τον:
http://pablohasel.com/
Τα λέμε στη Χαλκιδική...
Δεν
είμαστε σε καμία γυάλα ούτε σε βάθρο, μακριά από τον υπόλοιπο κόσμο,
είμαστε μέρος της κοινωνίας για την οποία τραγουδάμε. Θα συνεχίσουμε να
γράφουμε και να παίζουμε τραγούδια για όσο αισθανόμαστε ότι υπάρχει η
ανάγκη να γίνει αυτό. - See more at:
http://www.rockap.gr/%CF%83%CF%85%CE%BD%CE%AD%CE%BD%CF%84%CE%B5%CF%85%CE%BE%CE%B7-%CF%84%CE%BF%CE%BE%CE%B9%CE%BA%CE%AC-%CE%B1%CF%80%CF%8C%CE%B2%CE%BB%CE%B7%CF%84%CE%B1/#sthash.YYuVA6bw.dpuf
Δεν
είμαστε σε καμία γυάλα ούτε σε βάθρο, μακριά από τον υπόλοιπο κόσμο,
είμαστε μέρος της κοινωνίας για την οποία τραγουδάμε. Θα συνεχίσουμε να
γράφουμε και να παίζουμε τραγούδια για όσο αισθανόμαστε ότι υπάρχει η
ανάγκη να γίνει αυτό. - See more at:
http://www.rockap.gr/%CF%83%CF%85%CE%BD%CE%AD%CE%BD%CF%84%CE%B5%CF%85%CE%BE%CE%B7-%CF%84%CE%BF%CE%BE%CE%B9%CE%BA%CE%AC-%CE%B1%CF%80%CF%8C%CE%B2%CE%BB%CE%B7%CF%84%CE%B1/#sthash.YYuVA6bw.dpuhttp://www.toxica-apovlita.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου